În viaţa culturală a unei comunităţi sărbătoarea educaţiei este unul din cele mai importante evenimente, educaţia fiind premiza accesului la cultură, educaţia transmiţând valorile culturale locale, regionale, naţionale şi universale, educaţia fiind generatoare de cultură.

    Politicile internaţionale pentru educaţie incluzivă la care România s-a aliniat încă din 1990 au fost introduse la nivel naţional printr-un proiect pilot care s-a extins mai apoi la nivelul întregii ţări.

    Banatul, ca spaţiu multicultural în care diversitatea culturală nu a fost o piedică ci chiar o premiză a nivelului de dezvoltare şi a bunei convieţuiri a fost unul din cele două spaţii propice de implementare. Incluziunea şcolară a găsit aici voinţa politică, suportul administrativ, specialişti cu mintea deschisă, colective de dascăli inimoşi, părinţi preocupaţi de de calitatea actului educaţional oferit copiilor lor, comunităţi în care diversitatea nu este considerată o barieră.

    Astfel, dacă în 1990 aveam în judeţul Timiş 5 copii cu deficienţe mintale integraţi în învăţământul de masă şi o echipă formată din 2 specialişti care încercau să mişte lucrurile în jurul copiilor, astăzi avem peste 700 de copii/elevi cu diferite cerinţe educaţionale incluzive integraţi în şcolile judeţului, avem peste 50 de cadre didactice care muncesc pe tărâmul incluziunii alături de cadrele didactice de la clase în care sunt înscrişi aceşti copii, avem şcoli mai deschise diversităţii şi avem legislaţie propice educaţiei incluzive.

    Considerăm că toate acestea ne îndreptăţesc să organizăm un eveniment de nivel naţional în care să sărbătorim şi să promovăm bunele practici în educaţia incluzivă dobândite de educaţie în judeţul nostru dar şi să creem contextul unui schimb de experienţă real între specialiştii implicaţi în acest domeniu al educaţiei precum şi să găsim modalităţile de optimizare a educaţiei din perspectiva diversităţii şi incluziunii.